طریقه مصرف قارچ یال شیر

منتشرشده توسط رویال ماشرومز در تاریخ

معرفی مختصر قارچ یال شیر – هریسیوم

قارچ یال شیر قارچ های بزرگ و سفید رنگی هستند که شبیه به یال شیر می باشند. از این قارچ ها به طور گسترده در کشورهای آسیایی مانند کره، ژاپن، هند و چین هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو استفاده می شود.

طریقه مصرف قارچ یال شیر

قارچ یال شیر طعمی بسیاری شبیه به غذاهای دریایی دارد که می توان به صورت خام، خشک یا پخته مصرف کرد. این قارچ سرشار از ویتامین هایی مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و همچنین منبع خوبی از مواد معدنی ضروری مانند منگنز، روی و پتاسیم هستند.

قارچ یال شیر برای قرن ها در طب چینی استفاده می شده با این وجود مطالعات و تجربیات امروزی نشان میدهد که این قارچ جهت درمان و پیشگیری طیف گسترده این از اختلالات و بیماری ها مناسب می باشند. در ادامه با مختصری از خواص قارچ یال شیر آشنا می شویم.

خواص قارچ یال شیر

  • عملکرد ذهن و درک را تقویت می کند

یال شیر با افزایش نورون سازی و اتصال سیستم عصبی می تواند توانایی های ادراک و ذهنی را تقویت کند و به طور بالقوه حافظه و تمرکز را بهبود ببخشد.

  • مبارزه با التهاب و رادیکال های آزاد

بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی، آرتریت و سرطان، شامل التهاب مزمن و اثرات مولکول‌های ناپایدار در بدن ما به نام رادیکال‌های آزاد هستند. قارچ یال شیر حاوی آنتی اکسیدان های بالقوه قوی است که آسیب رادیکال های آزاد را محدود می کنند.

  • مبارزه با زوال عقل و سایر بیماری های مغزی

برخی از مطالعات نشان می دهد که قارچ یال شیر در پیشگیری یا درمان زوال عقلی از جمله بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

  • بازسازی و ترمیم سیستم عصبی

قارچ یال شیر حاوی مواد شیمیایی است که ممکن است باعث رشد، بقا و عملکرد سلول‌های عصبی جدید و بالغ در مغز شود. این ترکیبات، بر خلاف برخی درمان‌های دیگر، می‌توانند از جریان خون به مغز برسند و از سد خونی مغزی عبور کنند.
ترمیم سیستم عصبی می تواند به درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی، بهینه سازی خلق و خو، درمان اعتیاد و علائم اضطراب کمک کند.

  • تقویت کننده سیستم ایمنی

قارچ یال شیر حاوی بتا گلوکان است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

  • مدیریت دیابت

قارچ یال شیر باعث کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین در افراد مبتلا به دیابت می شود. آنتی اکسیدان های موجود در قارچ ممکن است دلیل این اثرات باشند.

  • مبارزه با زخم معده

قارچ ها، از جمله قارچ یال شیر، اغلب به عنوان درمان معده در طب سنتی استفاده می شوند. این نوع قارچ با افزایش و غلیظ شدن مخاط در پوشش سطح داخلی معده می توانند از نفوذ اسیدهای اضافی و فشار به معده جلوگیری نمایند.

همچنین نشان داده شده که قارچ‌ها می‌توانند، رشد هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، نوعی باکتری مرتبط با بسیاری از زخم‌های معده را کاهش دهند.

طریقه مصرف قارچ یال شیر

طریقه مصرف قارچ یال شیر – قارچ یال شیر به شکل های مختلفی قابل مصرف می باشد. این قارچ را می توان در سوپ یا خورش مورد استفاده قرار داد. همچنین در موارد درمانی به شکل مکمل میتوان از پودر قارچ یال شیر جهت تهیه دمنوش استفاده کرد.

طرز تهیه دمنوش یال شیر

طریقه مصرف قارچ یال شیر

معمولا قارچ یال شیر به شکل خشک در بازار عرضه می گردد. از این رو ابتدا باید این قارچ را به تکه های کوچکتر قطعه قطعه کرد. در مرحله ی بعد تکه های قارچ را به وسیله ی آسیاب برقی به شکل پودر یک دست درآورد.
جهت تهیه دمنوش می توان به مقدار لازم پودر یال شیر را به همراه آب جوشیده ترکیب نمود. باید توجه داشت جهت عصاره گیری و استخراج کامل مواد مغذی این قارچ باید برای مدت 10 دقیقه در حالت دم کردن باقی بماند.

قارچ ها عمدتا دارای طبعی سرد می باشند و این موضوع می تواند در روند هضم در دستگاه گوارشی تداخل به وجود بیاورد؛ به همین دلیل معمولا پیشنهاد می شود مقداری پودر زنجبیل یا اسطوخودوس (لوندر) به دمونش اضافه گردد. همچنین جهت شیرین نمودن دمنوش می توان از مقداری عسل طبیعی در آن استفاده کرد.

دستور تهیه دمنوش یال شیر برای هر شخص

  • پودر قارچ یال شیر با کیفیت 5 گرم برابر با 1 قاشق غذا خوری
  • آب از قبل جوش 150 سی سی برابر با یک استکان
  • پودر زنجبیل یا لوندر (اسطوخودوس) 1 قاشق چای خوری
  • عسل طبیعی 1 قاشق غذا خوری

نگهداری پودر یال شیر

اگر شما قارچ یال شیر را به صورت پودر خریداری کرده اید، پیشنهاد می شود در جای خنک و دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید. همچنین این قارچ نیز مانند تمام قارچ های خوراکی و درمانی با رطوبت واکنش نشان می دهند، پس مطمئن باشید که این قارچ را در ظرف و محیط نگهداری می کنید که دور از رطوبت باشد.

عسل قارچ یال شیر

طریقه مصرف قارچ یال شیر

یکی از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین مواد غذایی که به عنوان نگهدارنده نیز عمل میکند، عسل طبیعی می باشد. شما همچنین میتوانید جهت نگهداری پودر قارچ یال شیر برای مدت طولانی از این ترکیب استفاده نمایید.

با این حال عسل هم یک طعم دهنده طبیعی به حساب می آید و هم از اکسیداسیون و فساد پودر قارچ جلوگیری میکند. جهت تهیه عسل قارچ یال شیر می توان مقداری از پودر قارچ یا به همراه مقداری پودر اسطوخودوس یا رزماری با عسل طبیعی ترکیب نمود. باید توجه داشت که عسل باید تمام پودر را اشباع کرده و تمام آن را بپوشاند.

همچنین عسل به کار رفته در این ترکیب باید حتما طبیعی باشد تا از عدم وجود شکر فرآوری شده و مواد شیمیایی دیگر مطمئن بود. این ترکیب میتواند تا 2 سال از پتانسیل اولیه قارچ حفاظت نماید.